PERSBERICHT Heel de Organisatie

Zelfbewuste leiders hebben genezende krachten

Veel organisaties zijn ziek, ze zijn blind geworden voor hun eigen destructieve gedrag. Dat uit zich in onderling gedoe en tegenvallende resultaten. Wanneer het de leiders van deze organisaties ontbreekt aan ziekte-inzicht, blijft men doen wat men altijd al deed, waardoor de organisaties verder vastlopen. Marieke van Voorn daagt ambitieuze leiders en professionals met haar boek Heel de organisatie uit om te stoppen met symptoombestrijding en te beginnen met een fundamentele aanpak. Terug naar de wortel van problemen.

Marieke van Voorn komt als procesbegeleider en coach veel in maatschappelijke organisaties en schrikt soms van wat ze ziet. Het ziekteverzuim is er hoog, mensen werken elkaar tegen en houden elkaar op. Maar niemand grijpt in. Van Voorn vindt dat het inzicht in en de behandeling van de oorzaken van alle problemen het begin is van de oplossing. Pleisters plakken is namelijk niet voldoende.

In haar boek Heel de organisatie beschrijft Van Voorn hoe het herstellen van het zelfhelend vermogen van een organisatie moet beginnen bij de verantwoordelijke leiders. Herstel begint met zelfinzicht en een dieper inzicht in het ontstaan en behandelen van organisatietrauma’s. Een succesvol herstel is niet mogelijk als de behandelaar deel blijft uitmaken van het probleem. Ook is een succesvol herstel niet mogelijk wanneer leiders en hun medewerkers zichzelf blijven verschuilen achter elkaar, procedures, protocollen en andere afschuifmechanismen en overlevingsstrategieën.

De gedragspatronen die ontstaan doordat mensen zich verschuilen, kunnen worden doorbroken door bewust opnieuw contact te maken met de ziel en de missie van de organisatie. De mensen die dit kunnen, worden heelmeesters die wonden laten genezen. Van Voorn pleit hierbij voor een systemische benadering, die de vele dimensies van een ongezonde dynamiek in een organisatie snel zichtbaar maakt. Systemische interventies maken helder waar en door wie ingegrepen dient te worden, waarna leiders het transformatieproces bewuster kunnen begeleiden.

Met de metafoor van ziekte en herstel als rode draad door Heel de organisatie spoort Marieke van Voorn haar lezers aan om op een holistische manier te kijken naar organisaties. De medische metaforen scheppen veel helderheid: denken in termen van heelkundig ingrijpen en gericht behandelen van chronische en infectieziekten, verteringsproblemen en hartfalen maakt het mogelijk om complexe organisatievraagstukken makkelijker te herkennen en te herstellen.

Met klare taal, haar toegankelijke schrijfstijl en de veel aansprekende voorbeelden uit haar praktijk en de actualiteit verwacht Van Voorn leiders, professionals, procesbegeleiders en bedrijfsartsen te inspireren en intrigeren. Haar scherpzinnige licht op organisatieproblemen geeft een geheel nieuw toekomstperspectief voor organisaties die zoeken naar een nieuwe balans in deze roerige tijd.

Heel de organisatie - Herstel het zelfhelend vermogen van de organisatie is beschikbaar vanaf 20 januari 2022. Paperback, ISBN 9789461264879, prijs €25,--, 248 pagina’s.

EINDE PERSBERICHT – NOOT VOOR DE REDACTIE

Contact - Een hoge resolutieversie van de cover, een preview van het boek en een foto van de auteur kunt u downloaden op de website van Uitgeverij Haystack. U kunt contact opnemen met Marieke van Voorn via marieke.van.voorn@eenhelderezaak.nl of (06) 51 58 42 45, of met Monique Bransen via monique@haystack.nl of (06) 30 42 01 87.

Healing Leaders is een initiatief van Een Heldere Zaak.

Privacy statement
Algemene voorwaarden

Aanmelden nieuwsbrief

Een Heldere Zaak is gevestigd te Amersfoort.

contact@eenhelderezaak.nl
www.eenhelderezaak.nl